Автомобилът на старо - Citroen C3


Градските дребосъци са един от най-прочутите специалитети на френската автомобилна кухня. Готвачите на Citroёn пък от своя страна диктуват модата в жанра от десетилетия. Развиват кулинарните си умения още от времената на 2СV и неизменно успяват да предложат нещо повече от конкуренцията - било то цена, икономичност или ниво на оборудване. През 2002-ра обаче забъркаха манджа, чиито вкус се оказа неустоим дори за крайни скептици по темата френско автомобилостроене. Тогава С3 наследи симпатягата Saxo и моментално се превърна в бестселър. По-дълго, широко и високо от предшественика си, минито на Citroёn за първи път разчиташе не само на потребителските изкушения, а и на дизайна. Слабоизвестен момент от биографията на модела и до днес си остава отговорността за външното и интериорното му оформление. Носи я Донато Коко, шеф дизайнер на Ferrari от ноември 2005 г., а преди това ръководител по проектите Xsara Picasso, C2 и C4. На италианеца трябва да се търси сметка и за екстравагантното решение да се предлага само версия с пет врати, а вариантът с три да бъде обособен като отделен продукт с твърде съмнителни практически качества, но и крайно привлекателна концепция.

С3 се мярка из обявите за продажба все по-често. Ниската цена на модела като нов определя адекватни стойности и на вторичния пазар, а обстоятелството, че огромна част от колите са закупени от България и историята им може да се проследи, трупат допълнителни плюсове в актива на френската кола. Ако се вярва на статистиките, в него и без друго има достатъчно, но мераклиите (думата няма женски род) трябва да са подготвени и за недостатъците му.

На първо място сред тях следва да се отбележат проблемите с качеството на сглобката. През първите две години от производството тя не оставя никакво съмнение за цената на автомобила. Липсата на скърцащи, тракащи и потропващи шумове от пластмасовите детайли в

салона

е по-скоро куриоз. Колкото по-стара е колата, толкова по-претупана е сглобката. Хлабавите декоративни елементи понякога дори падат и се губят, заради което си струва по-внимателен оглед на салона. Мнозина собственици се оплакват от странни отражения на ветроупорното стъкло вечер и нощем, които влошават видимостта. От Citroёn отричат за такъв проблем, но е факт, че при по-късните екземпляри той мистериозно изчезва. Французите постепенно се справят и с друг недостатък на растежа - пропускащите уплътнения на вратите. При оглед на по-ранен кезмепляр обаче си струва да се погледне за петна от наводняване по мокета. Следи от течове понякога са налице и в зоната в дъното пода около централната конзола. Богатото оборудване на модела обикновено включва климатик, чиито съединения показват нрав в началото на производството.

Корозията никога не е поставяла кой знае какви спънки пред френските конструктори и

каросерията

на С3 не прави изключение. Конструирана е изключително грамотно (моделът печели отличните четири звезди в тестовете на EuroNCAP) и разполага с отличен ресурс. За повърхностна ръжда обаче си струва да се провери по покрива и вратите. Появата є на първото място се дължи на не особено качественото лаково покритие през първите две години на производството, а гнездата по вратите обикновено възникват като следствие от войната за паркоместа в големите градове.

Навремето дизеловият Citroёn АХ бе провъзгласен официално за най-икономичния сериен автомобил в света. Чудеса от храброст в гладните си стачки демонстрира и неговият наследник Saxo. С3 също има какво да предложи на почитателите на возенето без пари. Най-интересни по разбираеми причини са модерните дизелови

двигатели

с Common rail. Базов сред тях е осемклапановият HDi с ходов обем 1.4 литра и мощност 68 к.с. Незаменим е за града и струва най-малко, но на магистрала определено се задъхва. Благодарение на 50-те нютометра и 15-те конски сили повече 16-клапановият му вариант определено има по-жив характер и заслужено печели определението "оптимален за С3". Тревогите покрай тези мотори както обикновено са свързани с качеството на българската нафта и капризите, които горивните помпи на по-ранните екземпляри проявяват. През 2006-а дизеловата гама бе допълнена от 1.6-литров HDi с мощност 109 к.с., с който C-тройката направо полита. Цените на тези модификации обаче са доста по-високи.

Проблемните горивни помпи в началото на производството са характерни и за 16-клапановите бензинови мотори, с които се екипира С3. Най-малкият от гамата директно може да отпадне от списъка на по-темпераментните водачи заради скромната мощност на 1.1-литровото двигателче (60 к.с.), също както и вариантът на по-голямата 1.4-литрова модификация (88 к.с.) с полуавтоматична скоростна кутия Senso Drive. Макар и леко дефорсирана до 73 коня, версията с механична трансмисия върви по-добре, а и разходът на гориво е по-нисък, което я прави най-подходяща за модела. Топвариантът VTR с 1.6-литров двигател със 109 к.с. върви като самолет, но категорично отписва С3 от категорията икономични градски минита.

Малкият Citroёn демонстрира прилична управляемост и дарява пътниците с комфортна по стандартите на класа возия.Произведените до август 2002-ра година коли обаче страдат от фабрични дефекти на предното окачване, които са отстранени в рамките на сервизна акция. Преди покупка задължително трябва да се установи дали избраният екземпляр е преминал през оздравителната процудера. Не би било зле да се провери и състоянието на

спирачките
които имат навика да блокират след по-продължително бездействие.

Най-висок брой неизправности по стара традиция акумулира

електрическата система

на С3. Сложните мултиплексни вериги, които опасват колата, често стават причина за прекъсвания, откази и дефекти. До сериозни повреди се стига изключително рядко, но препатили съветват при оглед да не бъде пропускан нито един бутон на арматурното табло. Неравномерният ход на празни обороти, "игривата" газ и незагасващите лампи на контролното табло обикновено свидетелстват за проблеми с електронния блок на запалването.

Citroёn успява да отстрани повечето споменати недостатъци още преди C3 да навърти два сезона на конвейера. Французите подобряват постоянно модела, за да се стигне до модернизацията от 2005-а, която го превръща в един фаворитите в субкомпактния клас. Цените на употребяваните екземпляри правят същото.
mobile.bg

Коментари

Анонимен каза…
Страхотно! Надявам се да публикувате и за С2.
ADMIN каза…
Да се похвалиш после и да споделиш впечатления :)