Hyundai Lantra - автомобилът на старо

Рецептата за добри продажби и то на нови пазари не са я измислили корейците. Преди трийсетина години японците се появиха в Европа и Америка и за кратко време постигнаха доста големи успехи.Всъщност всичко е много просто. Взима се компактна лимузина от така наречения среден клас, без авангардендизайн, но с прилична форма. Автомобилът се оборудва серийно с всички възможни екстри: електрическо задвижвани странични стъкла и централно заключване на вратите, електрически и отопляеми външни огледала за обратно виждане, серво на волана и компактна аудиосистема, а за капак, и климатична инсталация. Цената пък е с петнайсет - двайсет процента по-ниска от конкуренцията, но без нито една от дотук споменатите екстри - някои западноевропейски базови модели нямат дори запалка и пепелник за задните седалки.

Hyundai работи така в Европа вече девета година с успех - дори в България. Нищо, че който кара Hyundai Lantra разполага с минимален кредит от имидж, клонящ почти до точката на замръзване. Това е обаче много удобно за хора, които не искат околните да знаят колко пари притежават, но пък да се возят първа класа - почти като в западноевропейска или японска лимузина, по -скъпа поне с десетина хиляди германски марки. Допълнително предимство е, че автокрадците не са заинтересовани от корейските автомобили. Освен, както казват специалистите в бранша, ако има поръчка: за цяла кола или комплект “резервни части”.

Каросерията на Hyundai Lantra е с прилични качества, без да блести с нищо. Място има достатъчно за пасажери и багаж. Предното предаване гарантира сигурност и на мокри и заснежени пътища. Амортисьорите не са особено издръжливи за български пътища. Препоръчвам при смяна да не купувате оригиналните, а да предпочетете новото поколение на белгийските Monroe Sensatrack Safe Tech, които са с превъзходни качества, а освен това са по-евтини от корейския аналог. Спирачките също не са най-силното място на Hyundai. След петдесетина хиляди километра, а понякога и по-рано се усещат неприятни вибрации при спиране от скорост 100 км/ч. Оттук пътищата са два: добър стругар, който да “изглади” предните дискове и задни барабани или магазина за резервни части. Причината за този неприятен дефект, според мен се крие в материала на феродовите накладки, който е доста “серт” и буквално яде стоманата. Собствениците на Hyundai Lantra след първите две години се оплакват често и от синхроните на скоростната кутия - главно между трета и четвърта скорост предавките “ръмжат”. При последните модели упреци към скоростите вече не се чуват. Още една беля съпровожда първите години на производство на Hyundai Lantra - скъсан ангренажен ремък. Болка добре позната и на собствениците на европейски автомобили. Тук проблемът е по-скоро небрежното отношение на стопанина. На всеки 60 000 км гуменият ангренажен ремък трябва да се смени. Струва шейсетина германски марки, а новият двигател, който трябва да закупите в следствие на скъсан ремък струва 4 500 германски марки. За пропускащата масло помпа на сервото на волана вече собственикът не е виновен. Тук дефектът е фабричен и ако агрегатът не е подменен през гаранциония срок сметката е солена. Резервната част струва 540 германски марки. В електрическата система слабите места са две - контактният ключ и динамото. Дефектиралият контактен ключ е сравнително евтин - около 120 германски марки. Тук помощ може да окаже и опитен електричар, който да “оправи” прегорелите контакти. По-сложно става с динамото /алтернатора/, който струва 750 германски марки.
До 1995 год. двигателите на Hyundai Lantra са по лиценз на Mitsubishi , а след това собствена конструкция. Двете генерации са еднакво здрави и надеждни и могат да издържат доста голям пробег. Поне засега няма данни за износени двигатели. Дори и малкият двигател с ходов обем 1 600 куб. см и мощност 86 к. с. дърпа доста добре. По-новият базов двигател е 1 600 куб. см, 16 клапана и 114 к. с. и лесно ускорява до 180 км/ч. По-еластичен и според мен най-подходящ за Hyundai Lantra е двигателят с обем 1 800 куб. см и мощност 126 к. с. Качествата му са подчертано спортни, а максималната скорост - над 200 км/ч едва ли може да се използва често по българските пътища. Разходът на гориво при този модел е само с половин литър повече от другите, така, че разликата е символична.
Въпреки че работят по изпитана японска рецепта, корейците са още далеч от качеството на изработка. Освен това каросерията на Hyundai Lantra не е заплашвана от ръжда. Така че, ако искате да имате сравнително нов употребяван автомобил, с богато оборудване и не държите особено на европейския имидж, за десетина хиляди германски марки можете да си купите Hyundai Lantra от първите години на производство. Компромисът тук не е толкова голям и корейката може да ви достави повече радости отколкото поизносен вече европейски автомобил на доста повече километри и както се казва “гол като пушка”...
Александър Хранов

Коментари

Популярни публикации