Спира ли продаването на шофьорски книжки?

 От 1 октомври влиза в сила видеонаблюдението в изпитните зали и учебните автомобили. Според оптимистите тази мярка окончателно ще прекрати корупционната практика в автошколите, но има и такива, които се съмняват в ползата от нея.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията представи измененията на две наредби към Закона за движението по пътищата, които се отнасят до подготовката и изпитите за кандидат-шофьорите. Освен камерите се въвежда и друга превантивна мярка - проверяващите на листовките няма да знаят имената на кандидатите, тъй като ще бъде запазен принципът на анонимност. 
От Съюза на преподавателите по автомотоподготовка казаха, че монтирането на видеокамери в залите, където се провеждат изпитите и в учебните коли, е стъпка в правилната посока. Наред с това добавиха, че курсовете за водачи на МПС няма да поскъпнат. Новата високотехнологична апаратура е закупена от Министерството на транспорта и по този начин не се бърка в джоба на КАТ и на инструкторите. Други обаче са на мнение, че това е само временна превенция, на която също ще бъде намерена цаката, като това би довело единствено до увеличаване на размера на рушвета.

 Последните може би имат право, но все пак поскъпването на цените в корупционната схема няма да е по джоба на всеки и така купуването на книжки ще намалее. Според слуховете след въвеждането на видеонаблюдението цената за книжка на черно ще скочи на 1 500 лв. От Министерството са оптимисти и смятат, че изменените две наредби - 37 и 38 на МТИТС и по-конкретно тази, касаеща практическия изпит, ще сведе човешкия фактор в лицето на изпитващия до 0%.
 Конкретните мерки, както споменахме, са две: Монтиране на камера, която ще следи движението пред автомобила. Освен това курсът, по който е минал кандидат-шофьорът, ще бъде следен и записван с помощта на GPS устройство, а другата основна промяна е свързана с мястото на изпитващия. Той вече ще седи на задната седалка, а не на предната, както беше до сега. Отпред до кандидат водача ще седи обучаващият инструктор, който ще бъде натоварен с осигуряването на безопасността по време на изпита.
За да се пребори с порочната схема Министерството на транспорта уволни и доста от изпитващите кадри. Някои от тях обаче сметнаха, че са уволнени неправомерно и заведоха дела в Брюксел. Експерти в бранша посочват и още един минус на новата система. Според тях след въвеждането на тези строги мерки се очаква сериозен отлив на кадри, защото срещу възнаграждение от 400-500 лева месечно много от тях ще се пренасочат в друга сфера. Така в системата ще се появи сериозен недостиг на професионално подготвени специалисти.
 От Министерството заявиха, че са намерили разрешение и на този казус - отпада изискването изпитващите да имат задължително петгодишен стаж като автомобилни инструктори, защото това стеснява много броя им, а по този начин се създава предпоставка за нова корупционна практика.
 Част от инструкторите, членуващи в Съюза на преподавателите по автомотоподготовка, поискаха от правителството да отсее само коректните школи в страната. Според Йонко Иванов, председател на тази организация, 40% от школите за подготовка на водачи в странната ни са в т.нар. сив сектор на икономиката и се занимават с корупция при взимането на изпитите.
 Какъв ще е резултатът от действията на правителството предстои да разберем, но дано купуването на книжки бъде ограничено драстично. Така и катастрофите по пътищата на нашата страна ще намалеят, а това вече наистина ще е ход в правилната посока.


Вестник "Авто Пазар"

Коментари