Хибридните автомобили отдавна не са новост. Настъплението им започна още в края на миналия век, а комбинацията от законови мерки и мода ги направи изключително популярни в Щатите, където вече практически няма производител без модел с комбинирано задвижване в гамата. По-бавно, но сигурно подобни возила си пробиват път и в Европа. Харесват ги специфична група купувачи с достатъчен финансов ресурс, ярко изразен афинитет към новите технологии и загриженост за природата. В България на така описаните условия отговаря крайно ограничена група, което поставя доста точна диагноза на държавата в много аспекти. Изгледите за радикална промяна са меко казано мъгляви, но пък времето си тече и на вторичния пазар се появяват все повече хибриди от първата вълна.
Интересът към подобни коли съвсем обяснимо клони към нула - у нас има прекалено малко авантюристи, склонни да вложат значителна сума в употребяван автомобил с толкова сложна и непозната конструкция в името на едната екологична съвест. Ограничената конкуренция в този сегмент също не стимулира особено търсенето. Ако сред компактните хибриди съществува някаква надпревара за клиенти, то по-луксозните класове са изцяло монополизирани от Toyota. Стане ли пък дума за всъдеходи, изборът се свежда до един-единствен модел. Lexus RX 400h дебютира преди шест години, а все още няма преки съперници на европейския пазар. Употребяван екземпляр може да се намери за под 50 000 лв., което е непосилна сума за 99.9% от купувачите. От друга страна това е направо нищо в сравнение с цената като нов (51 037 евро за базовата модификация през 2005 г.), а времената са тежки и пазарлъкът за такива "ликвидни" стоки става все по-лесен. Колкото и изгодни да са условията по сделката обаче, струва ли си инвестицията в хибриден всъдеход, пък бил той и Lexus?
От гледна точна на имиджа и техническото съвършенство, отговорът има еднозначно положителен отговор.
Експлоатационните достойнства на този автомобил са несъмнени. 400h разполага и с най-впечатляващите динамични показатели в цялата гама на RX при далеч по-скромен апетит. Стигне ли се до практическите страни от поддръжката и обслужването на модела в родни условия обаче, розовите краски в картината започват да избледняват.
На външен вид хибридният всъдеход на Lexus се отличава слабо от останалите модификации. Познава се по кръглите халогени в предната броня и допълнителния отвор под радиаторната решетка. Тъй като се произвежда само и единствено във Фукуока, Япония, качеството на изработката се доближава до абсолютния идеал, а идентичността на панелите на каросерията с останалите представители на семейството улеснява донякъде намирането на резервни части при евентуален удар, което понякога е проблем при най-масовия хибрид Prius.
Приятен бонус към иновационната конструкция на 400h е оборудването, което включва глезотии, предлагани само като екстри за обикновените модификации на RX. Както може да се очаква от марка с такава репутация, всичко функционира безотказно въпреки нивото на технологиите. Критики към сглобката могат да се чуят само от най-капризните собственици, които понякога се оплакват от шумове от покривната щора на багажника и крепежа на задните седалки - все лесноотстраними недостатъци.
Истинското разковниче в този автомобил обаче никога не е бил фасонът и екстрите, а съдържанието. Именно задвижващата система Hybrid Synergy Drive е главен виновник както за интереса, така и за резервираността на купувачите. Хибридната установка се състои от цели три задвижващи агрегата и целия блясък на японската инженерна мисъл, струящ от управляващата електроника и спомагателните възли. Основният двигател е бензиновият V6 с индекс 3MZ-FE и мощност 211 к.с. В комплект с него работят два електромотора. Първият генерира 167 к.с. и 330 Нм и задвижва предните колела, а вторият развива по-скромните 68 коня (130 Нм) и подава въртящ момент към задния мост. По каталог общата мощност на трите агрегата съставлява 272 к.с., тъй като простото математическо сумиране на конските сили не върши работа заради различните оборотни режими, индивидуалната работна програма на най-малкия електромотор и 30-те процента загуба от енергията на бензиновия двигател, отдавани за зареждането на никел-металхидридните батерии.
Lexus RX 400h не разполага нито с класически стартер, нито с генератор, нито дори със скоростна кутия. Бензиновият мотор се активира от големия електромотор с помощта на стартер-генератор, който се грижи също така за зареждането на високоволтовата батерия с капацитет 6.5 Ач и общо напрежение от 288 волта. Ролята на трансмисия се изпълнява от планетарен механизъм. В зависимост от режима на движение той разпределя подаването на въртящ момент към предните колела по механичен път, като се подчинява на командите на електронния "мозък" на Hybrid Synergy Drive. Разполага и с понижаваща предавка, защото му се налага да укротява 12 400-те оборота на електромотора. Последният задвижва автомобила при потегляне и ниски скорости, а след подаване на повече газ автоматично включва бензиновия агрегат. Ако електрониката отчете намалено сцепление на предните колела или рязко настъпване на десния педал до откат, на помощ се притичва и третият мотор, а след 7.6 секунди 400h вече лети със 100 км/ч. При спиране електродвигателите преминават в режим на генератори и използват кинетичната енергия за зареждане на батерията.
За разлика от останалите представители на гамата RX, 400h разполага с двойно предаване с кардан и блокируема междуосева вискомуфа. Хибридът обаче изобщо не е предназначен за пресечен терен. Алгоритъмът на управляващата електроника и спецификата на задвижващата установка са съобразени изцяло с цивилизовани пътни условия, в които проходимостта далеч не е приоритет.
Основна предпоставка за изправната работа на цялата тази технологична вакханалия е редовната експлоатация, за да се поддържа постоянно процесът на зареждане и разреждане на акумулаторите. Ако хибридът бъде "зазимен" за повече от месец, никел-металхидридни батерии се изтощават напълно и съживяването им става крайно проблемно.
Комплект нови акумулатори струва не по-малко от 2 600 евро.
Неттрадиционната конструкция на RX 400h води и до други нетипични проблеми. Пак заради продължително застояване започват да губят херметичност маншоните на полуосите. Случва се да протече и масло от предния капак на раздатъчната кутия. Най-неприятни обаче са последствията от експерименти с качеството на бензина. Калпавото гориво вади от строя демпферната муфа, която гаси въртеливите вибрации на двигателя с вътрешно горене. Монтирана е между бензиновия мотор и планетарния механизъм и служи за плавно предаване на мощността в момента на включване на ДВГ. Нова струва над 1 000 евро. Специалисти съветват настойчиво да се поддържа чистотата на радиаторите - не само на бензиновия мотор, а и на преобразувателя на постоянния ток от 650 на 288 и 12 волта, който има самостоятелен контур на охлаждане.
Иначе самият бензинов агрегат не създава грижи. Газоразпределителният му механизъм се задвижва от ремък, който трябва да се сменя на всеки 120 000 км заедно с ролките. Свещите с иридиеви електроди издържат поне 80 000. Рядко се налага и смяна на горивен филтър, но за целта трябва да се демонтира резервоарът. Неизправности на електромоторите или други възли на хибридната система не са известни.
Слабо място в окачването на Lexus RX 400h са само втулките на сталибизаторите. Всички останали детайли по ходовата част издържат по 150-200 хил. км дори в български условия. За разлика от останалите версии на модела, хибридната разполага с електрически, а не хидравличен усилител на волана, което на практика осуетява повреди. Кормилните щанги пък издържат поне по 100 000 км. "Електрифицирани" са и спирачките. При смяна на накладки е добре да се смазват апаратите, за да се избегне блокиране и неравномерно износване.
Всъщност подобни препоръки към притежателите на RX 400h така или иначе звучат абсурдно. Всъдеходът на Lexus изисква специализирана поддръжка от тесни специалисти с изключително висока кварификация. В условията на ежедневна употреба при спазване на експлоатационните норми хибридният всъдеход служи безотказно. Възникне ли проблем обаче, собственикът би бил абсолютно безпомощен, което основателно създава резерви към този иначе прекрасен автомобил. Бъдещето принадлежи на возила като него, но за обикновените българи тази ера все още не е дошла.
Вестник "Авто Пазар"
Интересът към подобни коли съвсем обяснимо клони към нула - у нас има прекалено малко авантюристи, склонни да вложат значителна сума в употребяван автомобил с толкова сложна и непозната конструкция в името на едната екологична съвест. Ограничената конкуренция в този сегмент също не стимулира особено търсенето. Ако сред компактните хибриди съществува някаква надпревара за клиенти, то по-луксозните класове са изцяло монополизирани от Toyota. Стане ли пък дума за всъдеходи, изборът се свежда до един-единствен модел. Lexus RX 400h дебютира преди шест години, а все още няма преки съперници на европейския пазар. Употребяван екземпляр може да се намери за под 50 000 лв., което е непосилна сума за 99.9% от купувачите. От друга страна това е направо нищо в сравнение с цената като нов (51 037 евро за базовата модификация през 2005 г.), а времената са тежки и пазарлъкът за такива "ликвидни" стоки става все по-лесен. Колкото и изгодни да са условията по сделката обаче, струва ли си инвестицията в хибриден всъдеход, пък бил той и Lexus?
От гледна точна на имиджа и техническото съвършенство, отговорът има еднозначно положителен отговор.
Експлоатационните достойнства на този автомобил са несъмнени. 400h разполага и с най-впечатляващите динамични показатели в цялата гама на RX при далеч по-скромен апетит. Стигне ли се до практическите страни от поддръжката и обслужването на модела в родни условия обаче, розовите краски в картината започват да избледняват.
На външен вид хибридният всъдеход на Lexus се отличава слабо от останалите модификации. Познава се по кръглите халогени в предната броня и допълнителния отвор под радиаторната решетка. Тъй като се произвежда само и единствено във Фукуока, Япония, качеството на изработката се доближава до абсолютния идеал, а идентичността на панелите на каросерията с останалите представители на семейството улеснява донякъде намирането на резервни части при евентуален удар, което понякога е проблем при най-масовия хибрид Prius.
Приятен бонус към иновационната конструкция на 400h е оборудването, което включва глезотии, предлагани само като екстри за обикновените модификации на RX. Както може да се очаква от марка с такава репутация, всичко функционира безотказно въпреки нивото на технологиите. Критики към сглобката могат да се чуят само от най-капризните собственици, които понякога се оплакват от шумове от покривната щора на багажника и крепежа на задните седалки - все лесноотстраними недостатъци.
Истинското разковниче в този автомобил обаче никога не е бил фасонът и екстрите, а съдържанието. Именно задвижващата система Hybrid Synergy Drive е главен виновник както за интереса, така и за резервираността на купувачите. Хибридната установка се състои от цели три задвижващи агрегата и целия блясък на японската инженерна мисъл, струящ от управляващата електроника и спомагателните възли. Основният двигател е бензиновият V6 с индекс 3MZ-FE и мощност 211 к.с. В комплект с него работят два електромотора. Първият генерира 167 к.с. и 330 Нм и задвижва предните колела, а вторият развива по-скромните 68 коня (130 Нм) и подава въртящ момент към задния мост. По каталог общата мощност на трите агрегата съставлява 272 к.с., тъй като простото математическо сумиране на конските сили не върши работа заради различните оборотни режими, индивидуалната работна програма на най-малкия електромотор и 30-те процента загуба от енергията на бензиновия двигател, отдавани за зареждането на никел-металхидридните батерии.
Lexus RX 400h не разполага нито с класически стартер, нито с генератор, нито дори със скоростна кутия. Бензиновият мотор се активира от големия електромотор с помощта на стартер-генератор, който се грижи също така за зареждането на високоволтовата батерия с капацитет 6.5 Ач и общо напрежение от 288 волта. Ролята на трансмисия се изпълнява от планетарен механизъм. В зависимост от режима на движение той разпределя подаването на въртящ момент към предните колела по механичен път, като се подчинява на командите на електронния "мозък" на Hybrid Synergy Drive. Разполага и с понижаваща предавка, защото му се налага да укротява 12 400-те оборота на електромотора. Последният задвижва автомобила при потегляне и ниски скорости, а след подаване на повече газ автоматично включва бензиновия агрегат. Ако електрониката отчете намалено сцепление на предните колела или рязко настъпване на десния педал до откат, на помощ се притичва и третият мотор, а след 7.6 секунди 400h вече лети със 100 км/ч. При спиране електродвигателите преминават в режим на генератори и използват кинетичната енергия за зареждане на батерията.
За разлика от останалите представители на гамата RX, 400h разполага с двойно предаване с кардан и блокируема междуосева вискомуфа. Хибридът обаче изобщо не е предназначен за пресечен терен. Алгоритъмът на управляващата електроника и спецификата на задвижващата установка са съобразени изцяло с цивилизовани пътни условия, в които проходимостта далеч не е приоритет.
Основна предпоставка за изправната работа на цялата тази технологична вакханалия е редовната експлоатация, за да се поддържа постоянно процесът на зареждане и разреждане на акумулаторите. Ако хибридът бъде "зазимен" за повече от месец, никел-металхидридни батерии се изтощават напълно и съживяването им става крайно проблемно.
Комплект нови акумулатори струва не по-малко от 2 600 евро.
Неттрадиционната конструкция на RX 400h води и до други нетипични проблеми. Пак заради продължително застояване започват да губят херметичност маншоните на полуосите. Случва се да протече и масло от предния капак на раздатъчната кутия. Най-неприятни обаче са последствията от експерименти с качеството на бензина. Калпавото гориво вади от строя демпферната муфа, която гаси въртеливите вибрации на двигателя с вътрешно горене. Монтирана е между бензиновия мотор и планетарния механизъм и служи за плавно предаване на мощността в момента на включване на ДВГ. Нова струва над 1 000 евро. Специалисти съветват настойчиво да се поддържа чистотата на радиаторите - не само на бензиновия мотор, а и на преобразувателя на постоянния ток от 650 на 288 и 12 волта, който има самостоятелен контур на охлаждане.
Иначе самият бензинов агрегат не създава грижи. Газоразпределителният му механизъм се задвижва от ремък, който трябва да се сменя на всеки 120 000 км заедно с ролките. Свещите с иридиеви електроди издържат поне 80 000. Рядко се налага и смяна на горивен филтър, но за целта трябва да се демонтира резервоарът. Неизправности на електромоторите или други възли на хибридната система не са известни.
Слабо място в окачването на Lexus RX 400h са само втулките на сталибизаторите. Всички останали детайли по ходовата част издържат по 150-200 хил. км дори в български условия. За разлика от останалите версии на модела, хибридната разполага с електрически, а не хидравличен усилител на волана, което на практика осуетява повреди. Кормилните щанги пък издържат поне по 100 000 км. "Електрифицирани" са и спирачките. При смяна на накладки е добре да се смазват апаратите, за да се избегне блокиране и неравномерно износване.
Всъщност подобни препоръки към притежателите на RX 400h така или иначе звучат абсурдно. Всъдеходът на Lexus изисква специализирана поддръжка от тесни специалисти с изключително висока кварификация. В условията на ежедневна употреба при спазване на експлоатационните норми хибридният всъдеход служи безотказно. Възникне ли проблем обаче, собственикът би бил абсолютно безпомощен, което основателно създава резерви към този иначе прекрасен автомобил. Бъдещето принадлежи на возила като него, но за обикновените българи тази ера все още не е дошла.
Вестник "Авто Пазар"
Коментари