Решението на Ford да се откаже от името Escort за един от най-важните модели в гамата си определено може да се нарече правилно от дистанцията на времето. През 1998 г. наследникът Focus за първи път наруши статуквото в Голфовия клас и даде шанс на компанията да се бори за нещо повече от дежурното трето място в сегмента след Volkswagen и Opel. Компакният Ford не само бе по-евтин от конкурентите, а и предлагаше по нещичко повече от тях в почти всяко отношение - като се започне с футуристичния дизайн и се стигне до независимото задно окачване. Да се качи на трона му попречиха недостатъци, за които носят вина предимно счетоводителите. Само със стремеж към икономии можеха да се обяснят евтините материали в салона, паразитните шумове и пропуските в антикорозионната защита на някои детайли.
През 2004 г. Focus получи нов шанс да атакува вечните съперници Golf и Astra. Второто поколение на модела дебютира с амбицията да загърби негативите на предшественика и да тласне преимуществата му още по-напред. Конструкторите на Ford подходиха доста по-предпазливо и внимателно, което обаче се оказа нож с две остриета. Макар да бе по-съвършен продукт още от пръв поглед, новият Focus се различаваше толкова слабо от първата генерация, че двата автомобила можеха да се объркат с лекота. Това доведе до недоволство сред част от почитателите на модела, които очакваха от дизайнерите също толкова смел скок в бъдещето, колкото през 1998-а.
След пет години на пазара и особено след фейслифта от миналата година, вторият Focus все по-често се среща в обявите за продажба. Моделът привлича вниманието не само с традиционно по-ниските си цени в сравнение с германската кон¬куренция, а и с практически всички добродетели на компактния клас. Предлага се с всякакви дву- и триобемни
каросерии
а качеството на изработката е много по-високо в сравнение с предшественика. Слабости на сглобката като прекалено големи и неравномерни фуги между панелите вече отсъстват. Аеродинамичните недостатъци на купето също са преодолени. Въпреки това кьолнският хечбек си има кусури. В оплакванията на собствениците преобладават течовете от уплътненията на ветроупорното стъкло (в горната част точно под антената), челната част на предните врати и капака на багажника при комбитата. Повърх¬ностната ръжда също про¬дължава да тормози някои зони като задната част на предните калници. От Ford дори предлагат специален ремонтен пакет, който включва лента за монтаж по протежението на вътрешната част на "веждата". Друг малко необичаен дефект може да доведе до главоболия по най-неочакван повод. Маркучите, по които минава течността за пръскачките на чистачките, имат навика да “сълзят”. Водата се стича в гнездата на запалителните свещи, които корозират и в един момент се оказва доста трудно да бъ¬дат отвити. Независимо от противоречивите оценки на специалисти и собственици за решението предният капак да се отваря само с контактния ключ, от Ford про¬дължават да налагат неудачното хрумване. То обаче не може изобщо да се мери по сериозност на последствията с риска от счупване на пробната пръчка на маслото, чиито пластмасов край понякога пада в картера.
Focus притежава един от най-просторните
салони
в Голфовия клас. На задната седалка спокойно могат да пъ¬туват петима пасажери, коeто важи само на книга при доста от съперниците. Особено практично в това отношение е комбито, което отгоре на всичко изглежда доста добре. Най-важната новина за почитателите на модела обаче несъм¬нено си остава гигантският напредък по отношение на подбора и качеството на материалите в интериора. Втората генерация не само няма нищо общо с предшественика в това отношение. Оформлението, сглобката и цялостното впечатление, което оставят архитектурата и изпълнението, поставят Focus II класи над първото поколение. Износени екземпляри все така се срещат (немалка част от колите на вторичния пазар са използвани за служебен превоз), но паразитните шумове и скърцащите детайли са несравнимо по-малко. Комфортът също е на много високо ниво, а оборудването в повечето случаи превъзхожда аналогичните модели на конкуренцията.
Гамата от
двигатели
на втория Focus до голяма степен дублира моторизацията на първото поколение. От полезрението на потенциални купувач директно може да отпадне базовата версия с 1.4-литров бензинов агрегат с 80 к.с., който се монтира на Fiesta. Най-разпространени са 1.6-литровите модификации със 100 коня, които демонстрират съвсем прилични динамични показатели при разход на гориво около 8.5 литра на 100 км. Относително слаборазпространен заради по-късния си дебют през март 2006 г. е 1.8-литровият вариант със 125 к.с. Купувачите, които държат на резерва от мощ, обаче винаги могат да разчитат на такъв в лицето на 145-те кончета, които мобилизира двулитровата версия (разход под 10 на сто). Топверсията ST пък е сред малкото модели от тази категория, които прескачат летвата "препоръчителен" - просто ресурсът на 2.5-литровия петак с 225 к.с. се изчерпва изключително трудно. Както и в миналото, всички бензинови мотори на Ford се отличават със здравина и изискват елементарни грижи.В този план дизеловите предложения с работен обем 1.6, 1.8 и 2.0 литра (90/109, 115 и 136 к.с.) са по-капризни. Разработени са съвместно с PSA и притежават чудесни експлоатационни характеристики, но не прощават експериментите с качеството на нафтата. В края на миналата и началото на тази година статистиките отбелязват бум на дефектиралите горивни помпи при коли на три-четири сезона дори в страни, в които не съществуват проблеми с качеството на дизела. Отчетени са и немалко повреди на управляващата електроника, а алуминиевият тръбопровод между охладителя и турбото при 1.6 TDCi съвсем не е от най-здравите детайли.
Статистическите данни отчитат доста по-малко дефекти на
трансмисията
в сравнение с първото поколение, което е и добър знак. Това обаче не означава, че проверката на този възел при оглед на харесан Focus трябва да се пропуска - особено ако става дума за автоматик. Мнението на специалист изобщо не би навредило.
Във второто поколение на модела конструкторите на Ford са постигнали напредък и в още едно отношение. В миналото безупречното като пътно поведение, комфорт и возия
окачване
на модела си имаше слабо място - лагерите на главините. Във Focus II те имат по-дълъг живот и само износеният заден мост може да бръкне дълбоко в джоба на собственика. Сложната му конструкция заслужава специално внимание преди покупка.
Второто поколение на компакния Ford получава много висока оценка както от специалисти, така и от собственици. Потребителските качества на модела са несъмнени, което го прави повече от достойна алтернатива на отличниците в сегмента.
mobile.bg
Коментари