Тест драйв Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi



Моndeo отдавна е не само сред крайъгълните камъни в европейската гама на Ford и популярен семеен модел, но и основно средство за всички онези, чийто бизнес налага често, бързо и ефективно като себестойност пътуване. Teст на модернизираната версия на модела в комби-вариант Turnier с дизелов TDCi със 163 к.с. и трансмисия с двоен съединител.


Не толкова отдавна самият Михаел Шумахер реши да изтъкне публично качествата на Mondeo, подчертавайки неговото отлично поведение на пътя и динамиката на двигателя. Наистина, тогава Михаел все още не беше станал седемкратен шампион във Формула 1, а рекламата бе просто част от спонсорския му договор, но похвалата безспорно беше напълно заслужена. През същата онази 1994 година моделът стана европейски „Автомобил на годината” и макар глобалният замисъл да не се осъществи в първоначално предвидените грандиозни мащаби, Mondeo успя да се наложи като значима величина на Стария континент и да се превърне в любимец както на семействата, така и на управителите на фирмените паркове, носейки солидни постъпления в европейската централа на Синия овал в Кьолн.

За да запази завоюваните позиции, съвсем наскоро третото поколение на модела бе подложено на сериозна модернизация, включваща стилистично обновление, технологична оптимизация и обогатяване на възможностите за оборудване с най-новите електронни системи за подпомагане на водача.
Освен със значително увеличената площ на радиаторната решетка предната част на Mondeo прави впечатление с блясъка на неизбежните за всеки нов модел напоследък LED-елементи на дневните светлини, но много по-съществени са малките и ефективни мерки, предприети за подобряване както на общото впечатление за качество, така и за оптимизацията на отделни детайли във вътрешното пространство.
Всичко тук изглежда солидно и добре обмислено, декоративните елементи и тапицериите създават дискретно усещане за лукс, а подобреното осветление на купето със сигурност ще бъде оценено по достойнство при фамилна употреба. Класическите индикатори за горивото и температурата на арматурното табло зад волана са отстъпили място на модерно решение с цветен дисплей, а седалките на версията Titanium продължават да държат познатото за това ниво на изпълнение високо равнище – с голям диапазон за регулиране, стегнати и с чудесна странична опора, която поражда надежди за познатата от първото поколение на Focus изключителна динамика на пътя, очаквана от феновете при всеки нов модел на марката.

Двигателят определено разполага с необходимото, за да оправдае подобни надежди - в крайна сметка най-високото изпълнение на двулитровия TDCi предоставя на разположение цели 340 Нм още при 2000 об./мин. В същото време задачата му не е лека в буквалния смисъл, защото модернизираната комби-версия с дължина 4,84 метра дори празна тежи значително над 1,6 тона. Студеният старт на машината под предния капак води до доста осезаем дизелов шум въпреки подобрените мерки за обезшумяване и модерната система за впръскване, при която горивото се сгъстява под налягане от 2000 бара в общия „Rail”, преди да постъпи директно във всеки един от цилиндрите през осем микродюзи. За щастие още след изминаване на първите няколко метра нивото на шума спада значително и настъпва спокойствие. В буквалния смисъл, защото четириклапановият мотор не е от поддаващите се на стрес натури.
Подаването на газ получава лежерен отговор с леко хлътване в малка турбодупка, след което динамиката нараства постъпателно до постигане на ограничението при 5000 об./мин. Плавно и без излишен драматизъм агрегатът осигурява на Turnier точно обещаното от производителя време от 9,8 секунди за спринта от 0 до 100 км/ч. Трансмисията с двоен съединител на стойност 3900 лева също не е от най-темпераментните създания и изглежда не държи на всяка цена да се съревновава с бързодействието на конкурентите. За сметка на това обаче, смяната на предавките става със забележителна мекота, характерна по-скоро за класическите автоматици с хидравличен преобразувател.
Звучи ви разочароващо? Съвсем не, просто е по-различно от това, което повечето хора очакват, прочитайки техническите данни на хартия. След като просторното комби достигне крейсерската си скорост за движение по магистралата, изобилният въртящ момент си казва думата и ви отнася до крайната цел неусетно и без излишно напрежение. Може би е добре инженерите на Ford да помислят единствено за малко по-дълга шеста предавка, която да елиминира необходимостта от 3000 оборота за движение със 160 км/ч. За протокола бихме отбелязали също, че режимът „S” на трансмисията е малко безсмислен при липсата на планки за ръчна смяна на волана и като цяло не подхожда на характера на автомобила.

За сметка на това спирачната система не оставя неизпълнени желания. Дори при пълно натоварване (а Turnier е в състояние да погълне и понесе впечатляващите 720 килограма) автомобилът спира само след 37 метра, а празен и при студени спирачки моделът на Ford се заковава на достойните за спортен автомобил 36,3 метра.
Системата на окачването също е далеч от всякакъв повод за критика. Монтираните на допълнителни рами предно (тип McPherson) и задно окачване с пословичните за Ford дълги надлъжни носачи осигуряват на модела изключителна стабилност на пътя независимо от това, има ли по него завои и колко остри са те – без съмнение 16 години след някогашната реклама удоволствието зад волана на модернизираната версия на Mondeo за Шумахер би било несравнимо по-голямо от това при неговия предшественик. Eдинствената му забележка вероятно би засегнала подчертаната склонност към недозавиване, която безспорно има своите предимства по отношение на безопасността, но смекчава донякъде амбициите на по-динамичните натури.
Груби реакции и загуба на сцепление при смяна на натоварването могат да се очакват само при много сериозни грешки от страна на водача, но дори и при изключена ESP връщането на задницата в правилния курс не е кой знае какво изпитание с подкрепата на директно настроената, но не толкова остро реагираща, както при предишни тестови Mondeo кормилна уредба с хидравличен сервоусилвател.
Що се отнася до комфорта, Mondeo също не е способен на чудеса, но успява да се справи доста прилично с поглъщането на сътресенията от повечето неравности. По желание добре настроената стандартна ходова част може да се допълни и с адаптивно окачване.

Новите мерки за намаляване на разхода на гориво са част от серийното оборудване на модела и бележат умерен успех в изпълнението на поставените пред тях цели. Факт е, че Mondeo успя да регистрира доста нисък минимален разход от 5,2 л/100 км на тестовата отсечка на auto motor und sport, но средният разход от теста възлезе на 7,7 л/100 км – стойност, която някои конкурентни продукти в този клас постигат и прекрачват надолу и без специални мерки за икономия.
Но през далечната 1994 година икономиите и емисиите бяха тема без днешното ключово значение. „Просто един добър автомобил“, заключи тогава в рекламата Шуми с типичния си райнландски диалект. Това твърдение остава валидно и до днес, макар малко да не достигна на Mondeo, за да се сдобие с последната, пета звезда в оценката
 Тест драйв Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi
Teкст: Йенс Драле
www.ams.bg

Коментари

Популярни публикации