Форд Фокус - автомобилът на старо

Форд Фокус - автомобилът на старо


Световната автомобилна сцена рядко е ставала свидетел на толкова радикална смяна на курса, каквато осъществи Ford през 1998 г. Тогава кьолнското поделение на гиганта не просто изпрати в миналото легендарния Escort, а навлезе в нова ера, променяйки из основи дизайнерската си, производствена и маркетингова философия. Дори името на новака бе избрано след мащабно допитване сред почитатели на марката, като не трябваше да има нищо общо с названието на трийсетгодишния предшественик. Макар и гениално проста, идеята на кьолнци криеше немалко подводни камъни. Късайки така брутално с миналото, Ford най-сетне получаваше шанс да се изкачи по-нагоре от вечното трето място в компактния клас след Volkswagen Golf и Opel Kadett/Astra. За три десетилетия обаче Escort се бе превърнал в институция, с която феновете на марката винаги са се съобразявали. Абсолютно различният като концепция наследник рискуваше да отблъсне много от тях с екстравагантната си външност и почти нулева връзка с традициите на компанията. Шест години след дебюта си Focus вече има богата биография не само по световните пазари. Освен че промени представите за автомобилен дизайн, превърна се в "Кола на годината" в поне дузина страни и върна Ford сред лидерите в световния ралишампионат, моделът недвусмислено показа, че революционните промени понякога са по-ефикасни, отколкото еволюционните. Според статистиките Focus не само няма нищо общо като качество с предшественика си, а изглежда има пълно основание да оспорва лидерското място на “императора” Golf. За купувачите на употребявани автомобили това значи само едно - че могат да получат също толкова надеждно возило на по-ниска цена. За тяхна радост компактният Ford е запазил поне тази черта на марката и по силата на традициите се обезценява доста по-бързо от съперниците си.


През последните години бяха изписани хиляди страници за дизайнерското течение New Edge, чиито първи представители бяха именно Ka и Focus. Факт е, че повечето скептици се оказаха на грешна пътека, когато предсказваха бързо остаряване на екстравагантния стил. Днес Focus изглежда също така свежо и новаторски, както преди шест години. Най-хубавото в случая е, че под футуристичната външност се крие чудесна сглобка и изключителна антикорозионна защита. Дори проверка на кухините на
каросерията
на най-възрастните екземпляри с ендоскоп - педантизъм, на какъвто са способни само германци - не показва и най-микроскопични зачатъци на ръжда. Дебели предпазни слоеве покриват и последната сглобка по купето, което му гарантира повече от дълъг живот.
Фурутистичното табло не се нрави на всеки, но се оказва изненадващо функционално При оглед на употребяват Focus ръжда може да се забележи само на места, където има механични наранявания от отвхърчали камъчета.

С изпращането на Escort в пенсия във Ford не просто подмениха най-масовия си модел. В Кьолн бяха наложени нови стандарти за качество, чието стриктно спазване си проличава от пръв поглед при Focus. За нито един друг модел на компанията не са чувани толкова хвалби, колкото по негов адрес. Времето все пак оставя своя белег, а и детските болести при всеки изглежда са неизбежни при всеки новак на автомобилния подиум. При компактния Ford те се изразяват в недотам съвършена сглобка на
Форд Фокус интериор

салона
в колите от първите няколко месеца, когато производството все още се усвоява. При това става дума не за използването на некачествени материали, а за компоненти от интериора, които рано или късно започват да издават неприятни звуци - предимно в задната част на купето. Недостатъци на екстравагантния салон Focus-ите от 1999-а насетне трудно намират дори най-върлите критици.
След 70-80 000 км не е излишна проверка на амортисьорите на стенд Високите оценки, които компактният Ford получи в началото на кариерата си от почти всички специализирани издания, се потвърждават и от продължителните тестове на употребявани екземпляри в почти всички европейски страни. Заключенията са все в една тоналност - досега в Кьолн не са произвеждали толкова качествен продукт. За шест години
Двигател Форд Фокус

двигателите
монтирани на Focus са навъртели немалко километри във всякакви условия и дават пълно основание да се твърди, че във Ford наистина са надминали себе си. Гамата се състои от бензинови мотори с обем 1.4 (75 к.с.), 1.6 (100 к.с.), 1.8 (115 к.с.) и 2.0 (130 к.с.) литра, като последният съществува и във форсирани весрии със 173 и 215 коня за топмодификациите ST170 и RS. За любителите на дизела са предвидени два варианта на познатия от преди 1.8-литров агрегат с мощност 75 или 90 к.с. в зависимост от пълненето, а след снабдяването му с Common Rail през Януари 2001-ва - със 100 и 115 к.с.

Въпреки все още крехката по българските стандарти възраст на Focus, притеснения за качествата на силовата част са излишни. Ако се вярва на техническите служби, сериозни проблеми са изключени. Повечето критики към двигателите са свързани с просълзила гарнитура и "проблеми" от подобен мащаб. Изборът на модификация зависи изцяло от вкусовете на купувача.

Стандартните три години живот на ауспуха важат и при Focus. Ръждясват и крепежните елементи Най-препоръчван все пак е 1.6-литровият мотор, чиито 100 к.с. се справят еднакво добре и по тесните улици, и на магистралата. Базова версия със 75 к.с. се препоръчва предимно за градски условия. Всяка конска сила отгоре добавя адреналин - особено в двулитровите версии, но пък и се отразява на разхода на гориво. Common Rail-дизелът, естествено печели всички с култивирания си ход, запаса от мощност и слабия апетит, но за жалост TDCi-модификациите са все още прекалено скъпа придобивка заради възрастта си.

В началото на 2001 г. Ford променя геометрията на задния мост на Focus, с което отпада единственият по-сериозен недостатък на

окачването
Изразява се в силни звуци, част от които се предизвикват от гумите. Иначе ходовата част практически няма недостатъци - оценка, която дадоха повечето специалисти още през 1998-ма за шасито на Focus. От времената, когато возията на Escort беше оприличавана на каруца, не е останал и помен. Амортисьорите филтрират неравностите значително по-успешно, като запазват стегнатото германско пътно поведение. След 70-80 хил. км все пак не е излишна проверката им на стенд, тъй като ефективността им не намалява еднакво и обикновено единият работи по-добре от другия. В редки случаи по едрогабаритните компоненти на шасито се образува повърхностна ръжда. Характерът й е козметичен и няма особени причини за притеснение.
Почти никакви забележки няма и

електрическата система
на Focus. Единични са сигналите за неверни показания на бордовия компютър. Най-често става дума за грешни сигнали на елекрониката за повреди по антиблокиращата система. Засягат автомобили от първите няколко месеца от производството, след които проблемът изчезва.
Собственици и специалисти се обединяват около мнението, че Ford Focus е една от най-приятните изненади в автомобилния свят през последните 5-6 години. С този модел кьолнци успяха да се отърват от недотам прелестния имидж на Escort и макар да не детронираха Golf, направиха сериозна заявка за разместване на челните позиции в компактния клас. Предстоящата премиера на второто поколение на модела пък със сигурност ще раздвижи и пазара на употребявани возила, където компактният Ford и без друго се харчи по-евтино от повечето си конкуренти.
Резервни части за Форд Фокус се намират сравнително лесно, а цените им не са много високи. Проблеми могат да възникнат ако попаднете на някои от многобройните неоторизирани части за Форд Фокус, които са на значително по ниска цена.

Коментари